Oldalak
Tudástár
Dokumentumtár >> Gyakori kérdések >> ...
Gyakori kérdések
Gyakori kérdések oldal...
Tanácsok autósiskola választáshoz
Hogyan válasszunk autósiskolát? A vezetői engedély megszerzésénél örök dilemmát jelent a megfelelő autósiskola kiválasztása. Országszerte rengeteg képzőszerv kínálja szolgáltatásait, megállás nélkül versengve egymással, így nemcsak árban, de gyakran sajnos színvonalban is erősen...
Gyakornoki program
Megfelelő tapasztalatot biztosító helyszínt keresel szakmai gyakorlatod teljesítéséhez? Gyakornoki programunk célja a gyakornok kötelező szakmai gyakorlatának teljesítésének támogatása, gyakorlati ismeretekkel és szakmai tapasztalat megszerzésével, igény esetén...
CSAK NEMZETI VÍZI UTAKON
Ön jelenleg itt van: Képesítéshez kötött szolgálatok / Újonnan megszerezhető képesítések / Nagyhajó / Csak nemzeti vízi utakon << vissza az előző oldalra KÉRJÜK, VÁLASSZON: MILYEN KÉPESÍTÉST SZERETNE? HAJÓVEZETŐI BEOSZTOTTI...
GYAKORNOK (UNIÓS)
A gyakornok és a tanulómatróz képesítést azonos szintűnek kell tekinteni. Gyakornok képesítés bejegyzését a Vizsgaközpont akkor teljesíti, ha a kérelmező legalább a 16. életévét betöltötte és elvégezte a biztonsági alapképzést. Biztonsági alapképzést az a képzőszerv végezhet...
A különös kockázatot jelentő belvízi útszakaszoknak minősített víziutakon történő hajóvezetéshez szükséges különleges engedély megszerzése
Az olyan belvízi víziutakat, víziút szakaszokat, ahol a sajátos hajózási feltételek miatt felmerülő...
A tengeri jellegű belvízi vízi utakon történő hajóvezetéshez előírt különleges engedély (Vonalvizsga III.) megszerzése
Ez a különleges engedély a tengeri jellegűnek minősített belvízi víziúton, víziút-szakaszon történő,...
Csatolás, horgonyzás, rakománykezelés, hajófedélzeti műveletek szóbeli kompetenciák
A vizsgatárgyak megnevezése: Csatolás, horgonyzás, rakománykezelés, hajófedélzeti műveletek Vizsga...
Rakomány, utasok, személyzet szóbeli kompetenciák
A vizsgatárgyak megnevezése: Rakomány, utasok, személyzet Vizsga típusa: Gyakorlati vizsga A vizsgát belvízi géphajó fedélzetén kell lebonyolítani. A gyakorlati vizsgához használt vízi jármű jellemzőit a vizsgaszabályzat szabályozza. A vizsgán a vizsgázónak képesnek kell lennie a...
Elsősegélynyújtás gyakorlati kompetenciák
A vizsgatárgyak megnevezése: Elsősegélynyújtás Vizsga típusa: Gyakorlati vizsga A vizsga helyszíne az elsősegélynyújtás gyakorlati elemeinek végrehajtására alkalmas helyszín (hajófedélzet, tanterem, biztonságos nyílt terület stb.). A vizsgafeladatok elvégzéséhez szükséges...
Vízből mentés gyakorlati kompetenciák
A vizsgatárgyak megnevezése: Vízből mentés Vizsga típusa: Gyakorlati vizsga A vizsga helyszíne a gyakorlati feladatok elvégzésére alkalmas nyílt vízi terület vagy medence, továbbá megfelelő és biztonságos gyakorlótér. A vizsgafeladatok elvégzéséhez szükséges felszerelésnek a...
Biztonság, tűzvédelem gyakorlati kompetenciák
A vizsgatárgyak megnevezése: Biztonság, tűzvédelem Vizsga típusa: Gyakorlati vizsga A vizsga helyszíne a gyakorlati feladatok elvégzésére alkalmas hajófedélzet, akadálypálya, parti létesítmény. A vizsgafeladatok elvégzéséhez szükséges felszerelésnek a helyszínen, megfelelő számban...
Információk képzőszerveknek, szakoktatóknak
A 24/2005 GKM rendelet változásairól PÉNZÜGYI FOLYAMATOKKAL KAPCSOLATOS INFORMÁCIÓK GYAKORI KÉRDÉSEK KÉPZŐSZERVEK ÉS OKTATÓK RÉSZÉRE OKTATÁSI SEGÉDLETEK tájékoztató a kétfaktoros azonosításról Tisztelt Ügyfeleink! 2024. december 31-én 06:00 –...
Tájékoztató az átlagos képzési óraszám és vizsga sikerességi mutató közzétételéről
A Vizsgaközpont negyedéves frissítéssel, legkésőbb a negyedévet követő 5. munkanapon honlapján...
Adatváltozás bejelentése szakoktató, iskolavezetők és vizsgabiztosok részére
A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának általános szabályairól szóló, 179/2011. (IX. 2.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése alapján a...
ADN szabályzat, kereskedelmi és rakodástechnikai ismeretek
A vizsgatárgy megnevezése: ADN szabályzat, kereskedelmi és rakodástechnikai ismeretek Vizsga típusa: Feleltválasztós tesztvizsga. A tesztlap 36 feleletválasztós tesztkérdést tartalmaz. A...
Hivatásos gyakorlati vizsga
A gyakorlati vizsgán az adott képesítéssel ellátható szolgálatokhoz kapcsolódó feladatokat, tevékenységeket, vezetői vizsga esetén az úszólétesítmény vagy kötelék jellemző műveleteit, az esetlegesen előforduló vártalan helyzetek gyakorlati megoldását, továbbá a személyzet...
A VEZETŐT SEGÍTŐ RENDSZEREK ÉS BERENDEZÉSEK VIZSGÁZTATÁSRA GYAKOROLT HATÁSAI
A TÉMÁVAL KAPCSOLATOS GYAKORI KÉRDÉSEK Bevezető Vezetéstámogató rendszerek a Vizsgaközpont értelemzésében A vizsgáztatás módszertana, gondolatok az egyes vezetéstámogató rendszerek vizsga...
Dokumentumtár
GYAKORI KÉRDÉSEK
A járművek műszaki fejlődése, így a vezetéstámogató rendszerek elterjedése járműkategóriától független, mindennapos jelenség, ezért a vizsgáztatás során történő használatukra vonatkozó szabályok is valamennyi nemzetközi kategóriára kiterjednek.
A „C1”, „C”, „D1”, „D”, ”T”, „Tr”, „BE”, „C1E”, „CE”, „D1E” és „DE” kategóriákban.
Az új felülethez a szakoktató az ötjegyű, hatósági azonosítójával – mint felhasználónévvel – az „Elfelejtett jelszó” feliratra kattintva igényelhet belépési jelszót. Az ezt követően megjelenő „Elfelejtett jelszó” felületen a korábbi informatikai rendszerben használt e-mail címet kell megadni a jelszó megküldéséhez. Elfelejtett, illetve már nem használható e-mail cím esetén forduljon az éles indulást követően az új KÖKÉNY Call Centerhez (+36-1-999-7499), ahol ezzel kapcsolatban segítséget kap!
Vizsgaidőpont foglalásával, a KAV által meghirdetett vizsgaidőpontokból választva.
A vizsga objektív értékelését akadályozhatja, ha az oktatójárműben található vezetéstámogató rendszerek vonatkozásában a vizsgabiztos nem, vagy téves információkkal rendelkezik, így a vizsga megkezdése előtt szükségesnek tartjuk, hogy – a vizsgabiztos kérésére – a szakoktató szóban ismertesse az oktatójárműben található vezetéstámogató rendszereket. A vizsgázónak e tekintetben nincs kötelezettsége, feladata.
Abban az esetben foglalhat (elektronikusan) vizsgaidőpontot, ha a képzőszerv ügyintézőként is felveszi őt a KÖKÉNY-be, vizsgaszervezési jogosultsággal. Ekkor a szakoktató a képzőszerv összes tanulóját látja, elméleti és gyakorlati vizsgaidőpontot is foglalhat, illetve a képzőszerv gyűjtőszámláját használja a vizsgadíj fedezeteként.
Bár az ART2020 képességvizsgálati műszert számítógép vezérli, a feladatok nem hasonlítanak a számítógépes játékokhoz. A program audiovizuálisan mutatja be az egyes feladatokat és gyakoroltatja azokat, mielőtt mérni kezdi a teljesítményt, ezért felesleges előre gyakorolni bármilyen más műszerrel, számítógépes játékkal. Fontos, hogy az alkalmasság megítélése nem korlátozódik csupán a képességvizsgálatok eredményeire!
Megszűnik a nagykategóriáknál előírt hegyi vezetés. A folyamatban lévő képzések keretében a már levezetett hegyi vezetéseket a KÖKÉNY országúti vezetéssé konvertálja át. Ugyancsak a nagykategóriáknál a jogszabály (24/2005. GKM rendelet) az alapoktatás helyett a rutinvizsgára felkészítő oktatás fogalmát vezeti be. Lényeges változás, hogy ebből – a főoktatásokhoz hasonlóan – akár napi 2x2 órát is vezethet a tanuló egyórás szünet közbeiktatásával.
Igen, a jármű irányítását átvenni képes vezetéstámogató rendszerek kivételével (pl. teljes önvezető funkció, automatikus parkolás stb.) – ezek vizsgán történő használata tilos.
A vizsgáztatás során használható legfontosabb rendszerekről és azok meghatározásáról IDE kattintva tájékozódhat.
Igen, a közúti közlekedési szakemberképzés keretében végzett, járművezetéssel járó gyakorlati foglalkozásait is jelentenie kell a szakoktatónak (előzetesen és utólag is). Ezek az órák a napi maximálisan végezhető oktatási órákra vonatkozó ellenőrzésbe is beszámítanak.
Igen. Minden, a jármű irányítását átvenni képes vezetéstámogató rendszer (pl. teljes önvezető rendszer, automatikus parkolást elvégző parkasszisztens stb.) vizsgán történő alkalmazása tilos. Ezen rendszerek azáltal avatkoznak be a jármű irányításába, hogy a járművezető nélkül hajtják végre az adott műveletet (pl. parkolás során automatikusan forgatják a kormánykereket és a megfelelő pozícióba irányítják a járművet).
A szakoktatók, iskolavezetők, vizsgabiztosok és biztonsági tanácsadók névjegyzékét az illetékes minisztérium kezeli.
Nem, mert a szakoktató gyakorlati vizsgán való megjelenése előzetesen a vizsgaidőpont-foglalás során, tényleges megjelenése pedig a vizsgabiztos által végzett vizsgaadminisztráció által ismertté válik a KÖKÉNY rendszer számára.
Igen. A tolatóradar és az optikai parkolássegítő rendszerek mára alapfelszereléssé váltak, így azok a vizsgáztatás során használható legfontosabb rendszerek listájában nem szerepelnek. Kizárólag a jármű irányítását átvenni képes vezetéstámogató rendszerek (pl. teljes önvezető rendszer, automatikus parkolást elvégző parkasszisztens stb.) vizsgán történő alkalmazása tilos. Ezen rendszerek azáltal avatkoznak be a jármű irányításába, hogy a járművezető nélkül hajtják végre az adott műveletet (pl. parkolás sorfán automatikusan forgatják a kormánykereket és a megfelelő pozícióba irányítják a járművet).
Minden, a jármű irányítását átvenni képes vezetéstámogató rendszer vizsgán történő alkalmazása tilos. Tekintettel arra, hogy mind a félautomata mind az automata parkolórendszerek (pl. automatikus parkolást elvégző parkasszisztens stb.) beavatkoznak a jármű irányításába, vizsgán való használatuk nem megengedett.
Az előre történő bejelentés egyrészt tervezhetővé teszi a vezetési órák célzott ellenőrzését a szakfelügyelet számára. Az utólagos bejelentés egyrészt lehetővé teszi a gyakorlati vizsgákat megelőzően a vizsgára jelentési, majd a vizsgára bocsátási feltételek (kötelezően előírt vezetési gyakorlati órák és menettávolság) teljesítésének szinte valós idejű, automatikus ellenőrzését, másrészt kiváltja a havi óra- és vizsgaösszesítők utólagosan sokszor nehézkes összeállítását.
Igen. Sem a tempomat, sem az adaptív tempomat nem veszi át a jármű irányítását, ezért nem tartoznak a tiltott rendszerek közé. Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy ezek nem helyettesíthetik a vizsgázó adekvát cselekvését.
Igen, mert nem veszi át a jármű irányítását. Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy ezek nem helyettesíthetik a vizsgázó adekvát cselekvését.
Nem. A vizsgázó személyazonossága személyi igazolvány alapján ellenőrizhető. Ennek hiányában elfogadható okmányok: útlevél, kártyaformátumú vezetői engedélyt.
Szembenéző fényképet (arcképet) nem tartalmazó, vagy lejárt érvényességű igazolvány a személyazonosság igazolására nem használható.
Igen (mindig egy szakoktató vonatkozásában) és a rendszer csak abban az esetben ad vissza a keresésnek megfelelő találatot, ha a megadott keresési paramétereknek megfelelően valamennyi tanuló, közvetlenül egymást követően vizsgáztatható.
Igen, mert nem veszi át a jármű irányítását. Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy ezek nem helyettesíthetik a vizsgázó adekvát cselekvését.
Az adott képzőszerv szakoktatói a névjegyzékből a „Beállítások/Szakoktató” hozzáadása menüponton belül választhatók ki.
A tanulókat kizárólag a képzőszervek jelenthetik gyakorlati vizsgára!
A „Tantervi és vizsgakövetelmények”, valamint „A vizsgáztatás rendje és ügyvitele” című dokumentumok rögzítik a jármű önálló kezelésével kapcsolatos vizsgázói feladatokat. Ezen túlmenően a vizsgázó egyéb feladatot nem kaphat, akkor sem, ha a vizsgázó a vezetéstámogató rendszerek használata mellett dönt.
Szakoktató képzőszervtől való törlésére a „Beállítások/Szakoktatók” menüpont alatt, a találati listában a sor végén megjelenő törlés (archiválás) gombra kattintással van lehetőség.
Szakoktatók képzőszervhez való hozzárendelésére a képzőszervnél végzett oktatási tevékenység adminisztrálhatósága – úgymint vezetési kartonhoz rendelés, elméleti foglalkozás megtartása – érdekében van szükség.
Igen, azonban ehhez őket iskolai felhasználóként (ügyintézőként) külön is rögzíteni kell. Ebben az esetben viszont nemcsak a saját, hanem az iskola összes tanulójára rálátással rendelkeznek, és az általuk elvégzett vizsgaidőpont foglalások a képzőszerv gyűjtőszámlájának terhére történnek. Szakoktató törlése esetén az ügyintézői felhasználói jogosultság felfüggesztését is külön kell elvégezni.
Abban az esetben foglalhat (elektronikusan) vizsgaidőpontot, ha a képzőszerv ügyintézőként is felveszi a KÖKÉNY-be, vizsgaszervezési jogosultsággal. A vizsgadíjak fedezeteként ebben az esetben a képzőszerv gyűjtőszámlája szolgál.
Nem, erre nincs szükség, mert ez az adatszolgáltatás az elektronikus tanulói jelenléti ív kitöltésével automatikusan megtörténik.
Nem. Gyakorlati vizsgaigényt csak a képzőszerv vagy a szakoktató adhat be az erre szolgáló felületen.
A sikeres KRESZ vizsgától számított 2 éven belül sikeres forgalmi vizsgát kell tenni. Amennyiben ez nem sikerül, úgy újabb vizsgát csak a tanfolyam megismétlése után tehet.
Nem. Az OKJ-s végzettség önmagában nem elegendő közúti közlekedésben is részt vevő járművek, gépek kezeléséhez. Szükség van gépkezelői jogosítvány megszerzésére is.
El kell végezni a szakoktatói szaktanfolyamot. A szakoktatói szaktanfolyamra az iskolázható be, aki sikeres szakoktatói felvételi vizsgát tett, betöltötte a 23. életévét, és rendelkezik középiskolai érettségivel, valamint olyan legalább két éve érvényes „B” kategóriás vezetői engedéllyel, ami nem minősül kezdő vezetői engedélynek.
A szakoktatók képzését a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. végzi.
Az induló képzésekről a KTI honlapján lehet tájékozódni.
Hírek
PÁLYÁZAT: JÁRMŰVEZETŐI VESZÉLYHELYZETEK GYAKORLÁSÁRA ALKALMAS SZIMULÁTOR TÍPUS AKKREDITÁLÁSA
Címke: KÖZÚT,
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek...
Tájékoztató egyes vasúti időszakos vizsgák módszertanának változásáról
Címke: VASÚT,
2024. május 2-ától az alábbiakban felsorolt vasúti időszakos vizsgák számítógépes tesztvizsga formájában valósulnak meg: Nem járművezető infrastruktúra vizsgák, a következő...
ÁKÓ ÉS VSM: ELÉRHETŐK 2023 ELSŐ NEGYEDÉVÉNEK ADATAI
A hazai autósiskolák teljesítményét mérő Átlagos Képzési Óraszám (ÁKÓ) és a Vizsga Sikerességi Mutató (VSM) legfrissebb értékei táblázatos formában és grafikonok segítségével is megtekinthetők a Vizsgaközpont honlapján. A tanulók könnyebb tájékozódása érdekében az...
ÁKÓ ÉS VSM: ELÉRHETŐK 2022 NEGYEDIK NEGYEDÉVÉNEK ADATAI
Címke: KÖZÚT,
A hazai autósiskolák teljesítményét mérő Átlagos Képzési Óraszám (ÁKÓ) és a Vizsga Sikerességi Mutató (VSM) legfrissebb értékei táblázatos formában és grafikonok segítségével is...
ÁKÓ ÉS VSM: ELÉRHETŐK 2022 HARMADIK NEGYEDÉVÉNEK ADATAI
Címke: ÁKO, VSM, KÖZÚT, STATISZTIKA
A hazai autósiskolák teljesítményét mérő Átlagos Képzési Óraszám (ÁKÓ) és a Vizsga Sikerességi Mutató (VSM) legfrissebb értékei táblázatos formában és grafikonok segítségével is...
Vizsgakozpont.hu: átmeneti szolgáltatáskiesés
Címke:
Az elektromos hálózat karbantartása miatt szombaton (2022. június 11-én) várhatóan 8 és 14 óra között nem lesz elérhető a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. hivatalos honlapja. Fontos kiemelni, hogy a szombaton esedékes számítógépes elméleti közlekedési...
Már nem kötelező a maszk a közlekedési vizsgákon!
Igazodva a járványügyi korlátozások enyhítéséhez, a Vizsgaközpont hatályon kívül helyezi járványügyi szigorítását. Ennek értelmében 2022. március 7-étől nem kötelező a maszk használata a vizsgákon, az utánképzéseken, a vizsgálatokon és ügyfélszolgálati tereinkben. A...
Új online felület az iskolavezetői és a szakoktatói adatok frissítésére
Címke: KÖZÚT, ISKOLAVEZETŐK, SZAKOKTATÓK, ADATEGYEZTETÉS
November 15. és december 29. között lesz érhető el az az online felület, amelyen az iskolavezetők és szakoktatók a névjegyzékben feltüntetett elérhetőségi adataikat frissíthetik. Az elektronikus...
Hogyan készüljünk a gyakorlati vizsgára?
A járművezetői vizsga az emberek életében fontos mérföldkő, hiszen uralni, irányítani egy gépet remek érzés. Az autóval való közlekedés megkönnyíti, kényelmesebbé teszi az ember életét, nem kell alkalmazkodni sem a busz, sem vonat menetrendjéhez, nincs tolakodás a metrón, trolin,...
A közlekedési vizsgákon sem kell maszkot viselni
Címke: KAV,
A járványügyi korlátozások további enyhítéséhez igazodva a Vizsgaközpont hatályon kívül helyezi a vizsgaesemények és utánképzések lebonyolítására vonatkozó higiéniás szabályokat. A koronavírus fertőzés terjedésének megakadályozása, illetve a társaság ügyfeleinek és...
Nem nőtt a várakozási idő a közlekedési vizsgákra
A tízezret közelíti a vizsgaszervezési tevékenység május 11-i újraindulása óta országszerte valamilyen kategóriában közlekedési vizsgát tevők száma. Bár a résztvevők csak korlátozott számban jelenhetnek meg a helyszíneken, a veszélyhelyzet előtti időszakhoz képest nem nőtt a...