Tanácsok autósiskola választáshoz

Hogyan válasszunk autósiskolát?

A vezetői engedély megszerzésénél örök dilemmát jelent a megfelelő autósiskola kiválasztása. Országszerte rengeteg képzőszerv kínálja szolgáltatásait, megállás nélkül versengve egymással, így nemcsak árban, de gyakran sajnos színvonalban is erősen különböznek egymástól. A közlekedési hatóság az autósiskolák teljesítményét elemző, negyedévre vonatkozó mutatószámokkal igyekszik segíteni a kezdő vezetőket. A vizsgaközpont negyedéves frissítéssel honlapján közzéteszi az érvényes képzési engedéllyel rendelkező képző szervekre vonatkozóan a fogyasztóvédelmi mutatószámokat.

Hezitálsz? Bizonytalan vagy a döntésedben? Nézd meg a Vizsgaközpont és a közlekedési hatóság honlapját, és hozz megfontolt döntést! A hatósági előírások ismerete mellett – amelyek szerint a személygépkocsis vezetői engedély esetében a minimális gyakorlat 29 óra, legalább 580 km-t kötelező vezetni és egy gyakorlati tanóra 50 percből áll – a mutatószámok remek eligazítást nyújthatnak azok számára, akik már elhatározták a jogsi megszerzését, de még nem döntötték el, hogy melyik autósiskolába iratkozzanak be, vagy esetleg kinéztek több, otthonukhoz vagy az iskolához közel eső sulit, de nem tudják, melyiket válasszák.

Hogyan segíthetnek eligazodni az „ÁKÓ”, „VSM” és „KK” mutatószámok?

A rendszer lényege, hogy általános és objektív tükröt mutat az autósiskolák tevékenységéről a fogyasztók számára, és kiszűri a tisztességtelenül működő intézményeket. Ezek a mutatószámok meg kell, hogy jelennek az autósiskola hirdetéseiben is.

  • Az Átlagos Képzési Óraszám (ÁKÓ)>> megmutatja, hogy az adott képzőszerv egy tanulót átlagban hány óra (alap- és pótórákat összeadva) alatt készített fel a sikeres gyakorlati vizsgára.
  • A Vizsga Sikerességi Mutató (VSM)>> ismerteti, hogy az autósiskola összes elméleti vagy összes gyakorlati vizsgájából mennyi lett sikeres.
  • A Képzési Költség (KK), amit csak az iskola nyilvános hirdetéseiben lehet fellelni, lefedi, hogy mennyibe kerül az adott helyen egy tanuló átlagos képzése.

Mire jó az „ÁKÓ”?

Az Általános Képzési Óraszám>> alapján tájékoztatást kapsz, hogy a kötelezően előírt minimális óraszámhoz képest (személygépkocsinál 29 óra), százalékosan mennyi órából értek el a hallgatók sikeres forgalmi vizsgát. Minél közelebb van az érték a 100%-hoz, annál kevesebb pótórára volt szüksége az eddigi tanulóknak az adott iskolánál. A magas százalékszám sem jelent rosszat, hiszen elképzelhető, hogy a beiratkozott tanulók teljesítménye nem volt megfelelő. Tehát, ha 155% szerepel a táblázatban, akkor az a következőt takarja:

29 óra = 100 % (2,9 = 10%)

2,9 x 5,5 = 15,95 ≈ 16 pótóra átlagosan

Esetleges pótórákra számítani kell, a lényeg viszont, amire érdemes odafigyelned, hogy a meghirdetett ár legyen összhangban a pótórák költségével.

Miért hasznos a „VSM”?

A Vizsga Sikerességi Mutató>> kiemelten fontos, hiszen megmutatja, hogy a képzőszerv összes vizsgaeseményéből (alapvizsgák és utóvizsgák – személygépkocsis forgalminál maximum 1+4 alkalom) mennyi lett sikeres. Például, ha a „B” kategóriás forgalmi résznél 85% szerepel, az azt jelenti, hogy sokan átmentek elsőre, 100 alkalomból 85-en, de 38%-nál e tanulók aránya elég kevés, hiszen lehet olyan közöttük, aki harmadszorra is megbukott.

A VSM-et a képzőszerv köteles a honlapján, továbbá az adott tanfolyamra vonatkozó tájékoztatásaiban háromhavonta aktualizálni és egyértelműen, könnyen olvashatóan és félreérthetetlenül feltüntetni.

Mit takar a „KK”?

  • A táblázatokban a „-” jelölés azt jelenti, hogy nincs releváns adat, tehát kevesebb mint tíz tanuló/vizsgázó volt az adott időszakban abban a járműkategóriában, annál a képzőszervnél;
  • A táblázatokban található szürke mező pedig arra vonatkozik, hogy nincs a képzőszervnek engedélye az adott járműkategóriára.